Omgangskunde

September 2017
 

GENOEG REDENEN OM OMGANGSKUNDE lessen te geven en te maken voor (onze) jongeren:
 

  • De OMG lessen confronteren de jongeren om met hun denkpatronen en met elkaar om te gaan.
  • De OMG lessen zorgen ervoor dat de jongeren vaardigheden krijgen om hun houding en gedrag aan te passen.
  • De OMG lessen realiseren een merkbare verandering in de sociale veiligheid in de klas en op school.
  • De OMG lessen vinden een goede aansluiting bij de vakken Loopbaan & Burgerschap en in het mentoraat.
  • De OMG lessen voldoen aan de wettelijke verplichting om aan burgerschapsvorming te doen.
  • De OMG lessen worden gegeven door een gediplomeerde OMGANGSKUNDE docent.




juni-juli 2017


Het was even stil op De Spinaker site met Omgangskunde maar dat was alleen op de site hoor, want wij zijn gewoon door gegaan met hard werken. Wat hebben zoal gedaan de afgelopen weken

  1. LOOPBAAN:
    ​Loopbaan opdracht; ‘wie zegt hoe wanneer wat tegen iemand’, een opdrachtenboekje van 3 zo`n weken. Dit kwam door stand i.v.m. de snuffelstages & de gewone stage. Een aantal van u heeft zelfs meegedaan aan deze opdracht. Aan u werd gevraagd wat uw loopbaan was. Ik wil u bij deze nog hartelijk bedanken voor uw medewerking, dat motiveert ALTIJD en dat kunnen onze jongeren juist zo goed gebruiken. Zie hier de opdracht.
  2. FILOSOFISCHE START:
    Zoals u weet willen wij graag de jongeren bewust maken van het ‘waarom’ want als de jongeren bewust worden van het ‘waarom’ is het bewezen dat jongeren eerder na zullen denken bij het ‘doen’. Zo doen we nog elke maand de filosoferende vragen. De aantal vragen start altijd in de eerste week van de maand en zijn gelinkt aan de aantal dagen van de maand. Dus in de maand juni hadden wij weer 30 vragen.
  3. VOOROORDELEN:

    En uiteindelijk sluiten wij deze lessenserie deze week af met een VOOROORDELEN QUIZ om te kijken of iedereen het doel van deze Omgangskunde(vooroordelen les) heeft gehaald.

     

     

                                                                                 We hebben 2 weken lang gewerkt aan vooroordelen want 1 ding weten wij zeker, IEDEREEN heeft vooroordelen.
    De vraag aan de jongeren was niet, ‘heb’ je vooroordelen, maar ‘wat’ doe je met (al) jouw vooroordelen.
    Hier komen wij weer in het stukje bewustwording. Bewustwording, ‘het stil staan bij’, is altijd de rode draad in al onze Omgangskunde lessen.

    We hebben gewerkt met de VOOROORDELEN KOFFER, hier zaten allemaal opdrachten in waardoor de jongeren bewust werden gemaakt met hun eigen vooroordelen. Soms heel confronterend maar super leuk en grappig(vraag het ze maar). De les begon met aankruisen n.a.v. vragen & gezichten die je zag dus iemand (ver)oordelen op uiterlijk, daarna een verhaaltje voorgelezen die bewust zeer veroordelend was en daar moesten de jongeren dan de (voor)oordelen uithalen.
  4. EVALUATIE LES:
    In deze week doen we dus nog samen de vooroordelen quiz en ronden wij de OMG lessen dit schooljaar af met onze evaluatie talking-ball.

    Hoe werkt het: De evaluatie bal gooien wij naar elkaar over. Je roept eerst de naam(die nog niet is geweest), (oog)contact maken en dan gooi je normaal(!)de bal naar jouw klasgenoot. Hij/zij vangt de bal en waar de vraag waar jouw rechterduim het dichtste bij zit, die beantwoord jij.

  5. VERTROUWENSHOED:
    I
    n de allerlaatste week van dit schooljaar gaan we onze OMG traditie voort zetten, we gaan per klas weer de inhoud van de vertrouwenshoed verbranden. Er is veel gebeurd, veel gezegd, veel geschreven en gemaakt en dit alles per klas in alle vertrouwen. Om dit een ‘veilige’ plek te geven en om weer met een schone lei volgend schooljaar te starten, is dit een vaste traditie van ons geworden. De foto`s zullen volgen…..

Volgend schooljaar heb ik weer het geluk dat ik het vak Omgangskunde aan uw kind mag geven. Ik hoop dat ik dan weer op uw steun en (sociale)coaching mag rekenen. Want zeg nou eens eerlijk…..wij willen toch met z`n allen dat uw kind altijd verder komt dan waar hij/zij nu is? 
Uiteindelijk is Omgangskunde een combinatie van opvoedkunde, levenskunde en gelukskunde, en ik voel mij een bevoorrecht mens dat ik deze lessen op De Spinaker mag verzorgen.

Mocht ik u niet meer spreken of zien, dan wens ik u alvast een hele fijne vakantie.
Vrolijke OMG-groet Esther Wokke


FILOSOFISCHE START MAAND MEI:

  1. Een compliment die jij je als eerste herinnert.
  2. Ben jij georganiseerd of rommelig?
  3. Jouw grootste overwinning.
  4. Een moment dat je uitgedaagd werd.
  5. Waar maak jij je zorgen over?
  6. Welke tv serie of film kijk je het liefst?
  7. Schrijf twee van jouw favoriete dingen op.
  8. Hoe toon je jouw liefde?
  9. Drie dingen waar je trots op bent
  10. Omschrijf jouw beste vriend(in).
  11. Wie is jouw grote held?
  12. Wie is je grote voorbeeld?
  13. Een outfit die je gelukkig maakt.
  14. Het laatste stukje van een e-mail/app die jij hebt ontvangen.
  15. Waar kijk je het minst naar uit?
  16. Een kwaliteit die jij van jezelf zou willen verbeteren.
  17. Welk vakantieland lijkt/vind je het leukst?
  18. Waar werk je aan?
  19. Een goede zaak die je morgen kunt doen/ondernemen.
  20. Iets wat je hebt geleerd van een fout.
  21. Een recente blij moment.
  22. De mensen die jou het gelukkigste maken.
  23. Iets dat jij moet veranderen.
  24. Hoe zorg jij voor jezelf?
  25. Hoe zorg jij voor anderen?
  26. De top drie van jouw favoriete ervaringen.
  27. Schrijf jouw live-zin op.
  28. Een persoon die je graag zou willen knuffelen.
  29. De beste vorm van taart is .........(vul in)
  30. Een gewoonten die je zou willen hebben. 
  31. Het beste wat er is gebeurd deze maand.

FILOSOFISCHE START MAAND MAART:

  1. Jouw favoriete liedje.
  2. Het ding wat je altijd vergeet in te pakken/mee te nemen.
  3. Een fictief personage dat je altijd om jou heen zou willen hebben. 
  4. Iets waar je écht vanaf wilt.
  5. Waar zou je meer van willen hebben?
  6. Wat moet er altijd typische op het boodschappenlijstje (van jouw moeder) staan?
  7. Wat zou je nooit over jezelf vertellen tegen andere mensen?
  8. Wat is er nodig om een ​​vrienden/vriendinnen te maken?
  9. Wat maakt jou heel enthousiast?
  10. Iedereen heeft behoefte aan…….
  11. De beste plek om te zijn voor jou.
  12. Waar ga jij je op richten?
  13. Hoe zou je perfecte vriend(in) aan de buitenkant eruit moeten zien?
  14. Hoe ga jij aan jouw doel werken?
  15. Twee leuke dingen van vandaag.
  16. Een persoon die jou heel blij kan maken?
  17. Hoe zou je jezelf omschrijven?
  18. Welke paar woorden zou je als advies geven aan een jonger iemand.
  19. Twee dingen die je geleerd in het afgelopen jaar(2016).
  20. Wat vind jij het belangrijkste in het leven?
  21. Een idee dat geweldig lijkt, maar eigenlijk niet zo is.
  22. Eén boek, film, of tv serie die iedereen gelezen/gezien moet hebben.
  23. Wanneer zou je het liefst willen reizen?
  24. Waar ben je goed in?
  25. Eén ding wat je vandaag geleerd hebt.
  26.  Iets om naar uit te kijken. 
  27. Kies een tekenfilm uit en identificeer jou met de stripfiguur.
  28. Drie dingen die je leuk vindt aan de lente.
  29. Ben jij gelukkig?
  30. Beschrijf een jeugdherinnering.
  31. Lijst een aantal favoriete grappen.

Wat is jouw toekomstdroom?

Stel je wordt wakker, je bent opeens een paar jaar ouder en je leven ziet er precies uit zoals je het wilt hebben. Hoe ziet jou leven dan eruit? 


Esther Wokke, de omgangskundedocent van onze school, deelt iedere week haar lessen en activiteiten met collega's. Maar niet alleen onze school kan gebruik maken van haar leuke ideeën. Ook deelt zij haar lessen met iedereen die die inspiratie zoekt. Bekijk de les over de toekomst hier


Het verhaal van het briefje van vijftig

Dit verhaal telt eigenlijk voor iedereen;

Hier het verhaal van een docent die zijn les begon met een biljet van €50,- omhoog te steken en vervolgens de vraag stelde, wie wil deze  €50,- ? Verschillende handen gingen de hoogte in, maar de docent zei, voor ik het weggeef, moet ik eerst nog even iets doen. Als een wilde begon hij het papiertje te verfrommelen en vroeg vervolgens, iemand die deze €50,- nog wil? Dezelfde handen gingen de lucht in. Hij gooide het propje tegen de muur, liet het op de grond vallen, trapte het weg, ging erop staan stampen, en opnieuw liet hij het biljet zien dat nu helemaal vies en verkreukeld was. Hij herhaalde zijn vraag en dezelfde handen gingen de lucht in. Jullie mogen dit nooit vergeten, zei de docent toen, wat ik ook met dit geld doe, het is en blijft een biljet van 50 euro. In ons leven krijgen we klappen, worden we in een hokje geplaatst, krijgen wij een stempel, worden wij beledigd, gepest, vernederd, getreiterd, uitgescholden...... maar toch blijven we evenveel waard.


De Skittel-opdracht

Met Skittels beken jij kleur.
We hebben deze opdracht in 2 rondes gedaan. De eerste ronde mochten ze de kleur niet zien die ze pakte en bij de tweede ronde mochten ze een vraag/kleur naar eigen keuze kiezen. De leerlingen vonden het een geslaagde en leuke opdracht dus iedereen weer blij.

Paars;  Vertel iets over jouw familie.         
Rood;  
Vertel wat jij het meeste(tot nu) geleerd hebt.
Oranje; Omschrijf jezelf in 3 woorden en zeg ‘waarom’.  
Geel;    Wat is/was jouw favoriete schoolopdracht. 
Groen;  Geef jezelf en een ander één compliment.  


Zoveel redenen om gelukkig te zijn.

"Ik kreeg een tijdje geleden een uitnodiging om als Omgangskunde docent een inspirerend verhaaltje te publiceren in een nieuwsbrief" Esther

Lees verder


Lootjes trekken

Alkmaar, 5 december 2016

We zitten rond Sinterklaas tijd, dat weet iedereen, daarom hebben wij tijdens de OMG lessen in elke klas lootjes getrokken.
Maar niet zomaar een lootje, een lootje met een compliment daarop. En ook al kan je de hele wereld kopen, een compliment kopen bestaat niet!!


De les ging als volgt;
Je trok een lootje, zag een naam staan en schreef daar iets leuks/positief op wat alleen over die persoon gaat. Toen iedereen dat had gedaan, leverde ze hun lootje weer bij mij in en las ik de naam en de leuke tekst over diegene hardop voor. Iedereen mocht kiezen of hij/zij wilde vertellen wie hij/zij had. Het compliment moest het liefst gaan over gedrag, talent of een mooie eigenschap maar als je het echt heel moeilijk vond mocht het ook over zijn/haar kleding gaan of over zijn/haar hobby. Het belangrijkste was dat het positief was en dat je dan jou eigen lootje vol trots in je agenda kon plakken. Zo kan je deze altijd nog even bekijken of bewaren voor later;-)

Natuurlijk deed ik ook mee, zie hier het resultaat. Erg leuk om te krijgen en om te lezen.
Ik bewaar deze leuke lootjes dan ook zeker maar niet voor later want daar ben ik (helaas) al beland;-)

Tot de volgende keer, op naar PAARSE VRIJDAG (9-12-2016)

Vrolijke groet juf Esther


Filosofische maand actie

Waarom een filosofische maand actie?                      

Persoonlijk vind ik het een geweldige gewoonte om jezelf verder te ontwikkelen vandaar dan ook de wekelijkse Omgangskunde lessen.
Elke maand vind er, in een Omgangskunde les, een filosofische les plaats, genoemd; De Filosofische Start.
De hoeveelheid vragen horen bij de aantal dagen van die maand. De maand februari zou op papier dan een ‘makkie’ kunnen zijn;-)
Bij filosoferen stelt het de jongeren in staat om vertragend te gaan denken en echt even alleen naar hun ‘binnenste’ te kijken en te luisteren.
De tijd nemen om elke maand iets op te schrijven aan de hand van filosoferende vragen kan ze zelfs helpen bij stress en bij zelfontwikkeling.
Natuurlijk is het ook een leuke, grappige en uitdagende les. Ik heb alleen 3 ‘spelregels’……

  • leef je uit,
  • wees zo eerlijk mogelijk(tegen jezelf) alle antwoorden zijn goed
  • geniet van het feit dat jij op dit moment de allerbelangrijkste bent !!!

 

  1. Voel je je schuldig als je iets verkeerds hebt gedaan?
  2. Wanneer ben je bang en boos tegelijk?
  3. Hoe leer je het verschil tussen goed en slecht?
  4. Moet je altijd doen wat de anderen zeggen?
  5. Geloof jij gemakkelijk wat de anderen geloven?
  6. Mag je doen wat je wil?
  7. Mogen volwassenen meer dan jij?
  8. Wat mag jij meer dan volwassenen?
  9. Doen zwervers wat ze willen?
  10. Wanneer denk je alleen maar aan jezelf?
  11. Wanneer denk je alleen maar aan anderen?
  12. Moet jij vaak iets doen dat je niet graag doet?
  13. Hoe voelt het als je iets doet dat niet mag?
  14. Houd je altijd rekening met de regels die gelden?
  15. Wanneer ben je het liefst alleen?
  16. Wanneer is het niet leuk om alleen te zijn?
  17. Kan je je ook alleen voelen als je in een groep bent?
  18. Wat ga je doen als je alleen op de wereld bent?
  19. Waarom heeft iemand geen vriend(inn)en?
  20. Wat doe je als je vriend(in) je vriend(in) niet meer is?
  21. Kan jij een goede vriend(in) zijn?
  22. Kan iemand leren een goede vriend(in) te zijn?
  23. Is een vriend(in) een vriend(in) voor het leven?
  24. Kan je van een vijand een vriend maken?
  25. Wanneer kan je ieders hulp gebruiken?
  26. Hoe luister je naar jezelf?
  27. Weet je altijd precies wat je moet doen?
  28. Met wie vergelijk jij je meestal?
  29. Kan je iets van iemand weten als je naar zijn of haar kleren kijkt?
  30. Waarom passen twee personen soms zo goed bij elkaar?


Vertrouwenshoed

Een heel jaar lang kunnen leerlingen hun vertrouwelijke informatie delen met de klas.
Een briefje met het geheim gaat in de vertrouwenshoed van de klas.
Leerlingen spreken af dat alles wat in de hoed zit niet gedeeld wordt met anderen.
Aan het eind van het schooljaar worden de briefjes verbrand. 

 Foto's: De omgangskundedocent verbrandt alle briefjes uit de vertrouwenshoeden

 


Thuisopdracht 



Deze periode hebben wij het over het thema 'Ik en mijn talent'.
Docent omgangskunde Esther heeft in april de leerlingen een thuisopdracht meegegeven.
Dat leverde hele leuke reacties van ouders & leerlingen op.