Omgangskunde
Het vak omgangskunde wat is dat?
Met het vak omgangskunde gaan wij allerlei sociale vaardigheden oefenen die de jongeren in het dagelijks leven kunnen tegenkomen. Er komen veel maatschappelijke situaties aan bod, zoals pesten, groepsdruk, respect, normen en waarden, kwaliteiten etc….
De jongeren komen allemaal in situaties waarin allerlei vaardigheden gevraagd worden die ze uiteindelijk zelfstandig moeten kunnen uitvoeren. Om de jongeren hier zo goed mogelijk bij te helpen, gaan we dit systematisch oefenen en daarnaast is bewustwording een belangrijk onderdeel, deze komt elke Omgangskunde les terug.
Als de jongeren weten hoe zij moeten handelen in bepaalde situaties, zullen zij groeien en daardoor ook meer zelfvertrouwen kweken.
We hopen dat de jongeren de geleerde vaardigheden in en buiten school zelf zullen gaan toepassen. 

In de lessen zijn er terugkerende onderwerpen als de filosofisch start en de spreuk van de week en op zichzelf staande opdrachten.


Omgangskunde is hetzelfde als opvoedkunde, gelukskunde, leefstijlkunde en levenskunde.
Hieronder een mooi verwoorde quote van het vak wat ik met zoveel liefde geef, Esther Wokke


 


Handleiding voor Jezelf

Wanneer je een nieuw apparaat in handen krijgt, lees je soms eerst de handleiding of ga je er direct mee aan de slag en lees je de handleiding pas wanneer iets mis gaat. In een handleiding staan ook tips.
Nu worden wij geboren en wordt er geen handleiding van ons zelf meegeleverd.
De omgangskunde opdracht is dan ook om deze zelf te gaan schrijven. Na een aantal w-up oefeningen over jezelf, filosofische vragen en jouw levenservaringen moet dat lukken. Daarnaast, hoe handig is het dat je jezelf zo goed kent dat een ander jou (ook)snapt. En hoe fijn is het dat ook andere leerlingen om jou heen jou ook begrijpen?

Het doel van deze opdracht is dan ook:

  • Je bent in staat om te schrijven over jouw plussen & minnen
  • leerlingen geven en krijgen handvatten om beter met elkaar om te gaan
  • Leerlingen leren elkaar onderling beter kennen & er ontstaat meer begrip onderling
  • De docenten krijgen meer inzichten in de leerlingen

en dit zijn dan een paar van de resultaten:





 

 

 

 


De kerstquiz…. 2017

Geeft altijd een hilarische, gezellige en positieve energy boost tijdens de OMGANGSKUNDE les en die wil ik graag met jullie delen (klik hier). Kijk maar of jullie deze kerstquiz ook willen doen.
Ik pas de vragen elk jaar aan dus elk jaar nieuwe kansen met nieuwe winnaars en natuurlijk neem ikzelf altijd wat mee voor de winnaars maar dat mag natuurlijk ieder voor zich weten.
Hopelijk kunnen ze hun aangeleerde Omgangskunde vaardigheden toepassen en elkaars kwaliteiten benutten dan is mijn missie voor dit jaar geslaagd.


 Genoeg redenen om omgangskunde lessen te geven en te maken voor (onze) jongeren:

 








Esther Wokke,
vakdocent omgangskunde
 
  • De OMG lessen confronteren de jongeren om met hun denkpatronen en met elkaar om te gaan.
  • De OMG lessen zorgen ervoor dat de jongeren vaardigheden krijgen om hun houding en gedrag aan te passen.
  • De OMG lessen realiseren een merkbare verandering in de sociale veiligheid in de klas en op school.
  • De OMG lessen vinden een goede aansluiting bij de vakken Loopbaan & Burgerschap en in het mentoraat.
  • De OMG lessen voldoen aan de wettelijke verplichting om aan burgerschapsvorming te doen.
  • De OMG lessen worden gegeven door een gediplomeerde OMGANGSKUNDE docent.

Een doel stellen

In elke klas hebben alle leerlingen in een omgangskunde les een doel voor zichzelf mogen opstellen.
Dit doel is ‘maar’ tot en met de kerstvakantie.
De leerling kreeg als opdracht om geen groot doel te kiezen maar wel een haalbaar doel.
Er was nog wel een voorwaarde, het doel moest met school te maken hebben.

Voor de kerstvakantie gaan wij de envelop met hun eigen initialen openen.
Ik ben benieuwd en de leerlingen hopelijk ook.
 


Zoveel redenen om gelukkig te zijn

In het boek 'je ware thuis'van schrijver Thich Nhat Than vol inspirerende teksten, stuitte ik op nummer 358: 
"Zoveel redenen om gelukkig te zijn"

Omgangskunde
Ik ben omgangskunde docent op het VSO, deze jongeren voelen zich vaak de mindere en niet altijd even gelukkig. Ik maak zelf de Omgangskunde lessen over diverse maatschappelijke onderwerpen, maar GELUK is er ook ééntje die ik altijd onder de aandacht breng.

Een rugzak vol geluk
Wat heb jij allemaal wel?
Wat kan jij allemaal wel?
Wie houdt er allemaal van jou?
Wat is jouw positiefste gedachte van vandaag?

In gesprekken en werkbladen zie en lees ik soms het verdriet van de jongeren en wat een geluk dat ik hier als omgangskunde docent mag zijn op deze school en in alle klassen.
Dat juist IK deze lessen mag verzorgen om deze jongeren naar een hoger sociaal plan te tillen.
En wat je uitstraalt krijg je terug, dus ik probeer er altijd voor te zorgen dat de jongeren met een glimlach het klaslokaal verlaten en met een rugzak vol geluk de maatschappij in gaan. . . .
En over 10 jaar hoop ik dat ik de jongeren tegen kom en en die dan tegen mij zeggen: 'Nog bedankt hé voor die wijze leuke levenslessen bij de lessen Omgangskunde.
Tja en dan   . . . ben ik nog gelukkiger dan nu ;-)

Liefs Esther