Omgangskunde
Het vak omgangskunde wat is dat?
Met het vak omgangskunde gaan wij allerlei sociale vaardigheden oefenen die de jongeren in het dagelijks leven kunnen tegenkomen. Er komen veel maatschappelijke situaties aan bod, zoals pesten, groepsdruk, respect, normen en waarden, kwaliteiten etc….
De jongeren komen allemaal in situaties waarin allerlei vaardigheden gevraagd worden die ze uiteindelijk zelfstandig moeten kunnen uitvoeren. Om de jongeren hier zo goed mogelijk bij te helpen, gaan we dit systematisch oefenen en daarnaast is bewustwording een belangrijk onderdeel, deze komt elke Omgangskunde les terug.
Als de jongeren weten hoe zij moeten handelen in bepaalde situaties, zullen zij groeien en daardoor ook meer zelfvertrouwen kweken.
We hopen dat de jongeren de geleerde vaardigheden in en buiten school zelf zullen gaan toepassen. 

In de lessen zijn er terugkerende onderwerpen als de filosofisch start en de spreuk van de week en op zichzelf staande opdrachten.

 


Alkmaar, 8 november 2018

‘Zo de kop is eraf’ met de OMGANGSKUNDE lessen!

  • We hebben de(klassen)regels besproken
  • We hebben aandacht gehad voor ‘het jaar tegen pesten’(een week vinden wij namelijk vrij kort)
  • en voor de herfstvakantie hebben wij nog even de FILOSOFISCHE START van oktober samen gedaan. Er is bewezen dat als je jongeren herhaaldelijk kennis laat maken met filosoferen, dat hun creatieve brein wordt ‘aangezet’! En dan te bedenken dat ze met de filosoferende vragen, die ik ze stel, zich ook nog persoonlijk ontwikkelen.
  • Vorige week hebben we gewerkt aan 2 OMG opdrachten; ik ben 100%’ & ‘Hello & Goodbye’
  • ‘brief aan jezelf’ schrijven en in leveren. ‘De brief aan jezelf’ gaat over hun eigen toekomst, over hun ideeën, idealen maar vooral waar ‘sta jij over 3 maanden’ ? Alle brieven zitten bijna in een gesloten fleurige envelop en hangen in de klas.We gaan ‘de brief aan jezelf’ open maken eind Januari 2019. We gaan dan per persoon kijken of het doel, wat jij voor jezelf heb opgesteld, behaald is. De jongeren mogen er dan zelf voor kiezen of dit klassikaal wordt besproken, alleen met mij of dat de leerling dit voor zichzelf houdt……Uiteindelijk is mijn doel dat elke leerling zich ontwikkelt en dat mag ieder op zijn/haar eigen tempo doen, als er maar ontwikkeling is. Het feit dat wij de jongeren wekelijks bewust laten nadenken over hun zelf/over hun eigen ik en over de ander, komt hun eigen-ontwikkeling alleen maar ten goede!
  • Toets van Omgangskunde. Je zou het ook een sociale vaardigheid toets kunnen noemen waar zij zich vnl. moeten inleven in de ander! Ik ben benieuwd naar de ‘uitslag’ en daar ‘borduur’ ik dan verder op in de volgende OMG-lessen!
     
  • Dan de boardingpass (zie de afb.) Als je met het vliegtuig gaat, heb je een boardingpass nodig om aan boord te kunnen en te mogen. De mensen in het vliegtuig (o.a. piloot, steward/stewardessen) gaan dan zorgen dat het een veilige en prettige vlucht wordt. Als ik dit vertaal naar de boardingpass in onze omgangskunde lessen, heb ik denk ik bij deze alles gezegd en geeft het meteen de sfeer en inhoud aan van de waardevolle omgangskunde lessen hier op De Spinaker!

 
Waar gaan wij ons de komende weken voor inzetten met de Omgangskunde lessen?

Respect:
De ideale ‘BURGER’. Wie ben jij als BURGER? Hoe wil je zijn als ‘BURGER’? Hoe moet ik mij gedragen als ‘BURGER’ in de maatschappij? Hoe willen anderen dat ik mij gedraag, in de maatschappij’ als ‘BURGER’?
Een ‘hamburger’ bestaat uit verschillende ingrediënten(broodje, sla, burger, kaas). Deze 4 ingrediënten(kennis, vaardigheden houding, eigenschap gaan we vertalen, in onze eerst volgende omgangskunde les, naar jou als ‘WERELDBURGER’!


Social Media:
Binnenkort is het de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november).  
We gaan ons inzetten op een beeldscherm-dieet. HUH?
Wat ‘eten’(doen) we wel, wat ‘eten’(doen) we niet en wanneer ‘eten’(doen) we iets op ons beeldscherm?
En vooral wat deel je wel en wat deel je niet op social media en WAAROM wel e/o niet??
Hoe bewust zijn onze leerlingen van hun eigen social media gedrag?
We gaan in deze les ook een test doen die leerlingen laat nadenken en praten over hun eigen gedrag op social media. Hoe (a)social zijn ze? Wanneer gaat iemand volgens hen te ver op social media? Waar liggen hun eigen grenzen? Aan de hand van tips maken ze samen met de klas afspraken. Deze worden verwerkt op een fysieke poster die in elke klas komt te hangen zodat wij de jongeren er op kunnen wijzen.

Goed, iedereen is weer bij

Tot het volgende OMGANGSKUNDE verslag!


Gevoelens

Vandaag hadden wij de laatste les over 'GEVOELENS' bij onze Omgangskunde les. Drie weken lang hebben wij met elkaar gewerkt aan gevoelens die we allemaal 'bezitten' en (her)kennen. We hebben tijdens de Omgangskunde lessen, 3 weken lang,  verschillende opdrachten gemaakt.
We hebben bijvoorbeeld een portfolio opdracht gemaakt, HET WEER BERICHT. Het weerbericht hebben de leerlingen gekoppeld aan hun gevoel. Super leuke opdracht met veel wisselende gevoelens.

Vandaag hebben wij een Smiley/Emoji gemaakt, vonden de leerlingen( en ik ook:-)) erg leuk om te doen! 
Voordat ze de Smiley/Emoji in het echt mochten maken, moesten zij eerst 2 vragen voor zichzelf beantwoorden in hun OMG-schrift.
Vraag 1: Hoe zie jij eruit van binnen/ hoe voel jij in het algemeen?
Vraag 2: hoe denk je dat anderen jou zien?

Ik ben trots op ze! Ze hebben het goed gedaan!


Opdracht: het gestrande team – Jungle Survival 

De situatie
Jullie zijn met de klas op weg gegaan voor een teambuildingsweek in de binnenlanden van Chili in Zuid-Amerika. Helaas crasht jullie kleine vliegtuig. Jullie komen terecht in het bergachtige regenwoud van Chili, ergens tussen de 100 en 500 km verwijderd van de bewoonde wereld. Radiocontact is verloren gegaan 1 uur vóór de crash, dus de reddingsdiensten weten niet precies waar ze jullie moeten zoeken. Het is nog winter op het zuidelijk halfrond (sneeuw, temperaturen rond het vriespunt), maar jullie dragen alleen vrijetijdskleding. Gelukkig is, behalve wat snijwonden, schaaf- en blauwe plekken en wat gebroken armen en benen, niemand zwaar gewond geraakt. Het vliegtuigje staat in brand en jullie hebben slechts kort de tijd om wat spullen uit het vliegtuig te halen. Behalve de kleding die je nu draagt, heb je niets anders bij je, dus ook geen jas. Het is mogelijk dat je bereik hebt met je mobiele telefoon, echter zeer onwaarschijnlijk.

Doel van het spel
Jullie doel is om als team te overleven totdat jullie gered worden. Kies van onderstaande lijst maximaal 10 voorwerpen die je uit het vliegtuig wilt halen, waarna alles en iedereen die nog in het vliegtuig is zal verbranden.

De opdrachten
Eerst heb je 10 minuten de tijd om voor jezelf, dat wil zeggen: zonder overleg met anderen, jouw eigen lijst te maken wat het team mee zou moeten nemen uit het vliegtuig. Vertel na deze 10 minuten kort aan de groep wat er op de lijst staat.
Vervolgens heb je 30 minuten de tijd om als groep tot overeenstemming te komen over de lijst met voorwerpen. Wijs een woordvoerder aan en licht de teamlijst toe.

De lijst
Kies 10 voorwerpen van onderstaande lijst  (delen of gedeeltes van onderdelen meenemen is niet toegestaan.)

- 6 doosjes met lucifers

- rol plastic zeil: 3m x 2m

- 1 krat Grolsch bier

- 1 fles brandy

- 1 krat met bronwater (12 liter totaal)

- kleine gereedschapskist met hamer, schroevendraaier-set, zaag en spijkers

- kist met noodsignaal lichtkogels- kleine EHBO-koffer met pleisters, bandage, ontsmettingsmiddel, schaartje en pijnstillers.

- Tri-band mobiele telefoon met infrarood zender en een halfopgeladen batterij

- transistor radio

- tank met vers water (50 liter)

- doos met 36 x 50 g chocoladerepen

- schep

- een kleine handbijl

- handwapen met een magazijn met 20 kogels

- 20 m nylon touw

- doos met 24 x 20 g zakjes pinda’s

- tas met 10 kranten en 25 tijdschriften

- doos met zakdoekjes

- zak met 20 appelen

- elektronische rekenmachine

- laptop met modem en onbekende software, en accu (onbekend hoe vol)

- opblaasbaar 4-persoons reddingboot

- tas met 5 volleyballen

- kompas

- grote spuitbus met insectenkiller

- notitieboek en pen

- doos met 5 roze, warme truien van het merk Barbie

- geschenkenpakket met fles champagne, doos met luxe biscuits, doos met gehakt taartjes, een blikje kaviaar zonder ringopening, en een kerstmispudding

- reisspelletjesdoos met schaak, backgammon en een kaartspel

- naaidoos

- fluitje

- zaklamp

- doos met 50 nachtkaarsen (brandduur 6 uur)

- zak met 6 grote dekens

 

Belangrijk: er is niet één goede lijst, er zijn geen foute of goede keuzes. Neem datgene mee wat jij belangrijk vindt.


Omgangskunde is hetzelfde als opvoedkunde, gelukskunde, leefstijlkunde en levenskunde.
Hieronder een mooi verwoorde quote van het vak wat ik met zoveel liefde geef, Esther Wokke


 


Handleiding voor Jezelf

Wanneer je een nieuw apparaat in handen krijgt, lees je soms eerst de handleiding of ga je er direct mee aan de slag en lees je de handleiding pas wanneer iets mis gaat. In een handleiding staan ook tips.
Nu worden wij geboren en wordt er geen handleiding van ons zelf meegeleverd.
De omgangskunde opdracht is dan ook om deze zelf te gaan schrijven. Na een aantal w-up oefeningen over jezelf, filosofische vragen en jouw levenservaringen moet dat lukken. Daarnaast, hoe handig is het dat je jezelf zo goed kent dat een ander jou (ook)snapt. En hoe fijn is het dat ook andere leerlingen om jou heen jou ook begrijpen?

Het doel van deze opdracht is dan ook:

  • Je bent in staat om te schrijven over jouw plussen & minnen
  • leerlingen geven en krijgen handvatten om beter met elkaar om te gaan
  • Leerlingen leren elkaar onderling beter kennen & er ontstaat meer begrip onderling
  • De docenten krijgen meer inzichten in de leerlingen

en dit zijn dan een paar van de resultaten:





 

 

 

 


De kerstquiz…. 2017

Geeft altijd een hilarische, gezellige en positieve energy boost tijdens de OMGANGSKUNDE les en die wil ik graag met jullie delen (klik hier). Kijk maar of jullie deze kerstquiz ook willen doen.
Ik pas de vragen elk jaar aan dus elk jaar nieuwe kansen met nieuwe winnaars en natuurlijk neem ikzelf altijd wat mee voor de winnaars maar dat mag natuurlijk ieder voor zich weten.
Hopelijk kunnen ze hun aangeleerde Omgangskunde vaardigheden toepassen en elkaars kwaliteiten benutten dan is mijn missie voor dit jaar geslaagd.


 Genoeg redenen om omgangskunde lessen te geven en te maken voor (onze) jongeren:

 








Esther Wokke,
vakdocent omgangskunde
 
  • De OMG lessen confronteren de jongeren om met hun denkpatronen en met elkaar om te gaan.
  • De OMG lessen zorgen ervoor dat de jongeren vaardigheden krijgen om hun houding en gedrag aan te passen.
  • De OMG lessen realiseren een merkbare verandering in de sociale veiligheid in de klas en op school.
  • De OMG lessen vinden een goede aansluiting bij de vakken Loopbaan & Burgerschap en in het mentoraat.
  • De OMG lessen voldoen aan de wettelijke verplichting om aan burgerschapsvorming te doen.
  • De OMG lessen worden gegeven door een gediplomeerde OMGANGSKUNDE docent.

Een doel stellen

In elke klas hebben alle leerlingen in een omgangskunde les een doel voor zichzelf mogen opstellen.
Dit doel is ‘maar’ tot en met de kerstvakantie.
De leerling kreeg als opdracht om geen groot doel te kiezen maar wel een haalbaar doel.
Er was nog wel een voorwaarde, het doel moest met school te maken hebben.

Voor de kerstvakantie gaan wij de envelop met hun eigen initialen openen.
Ik ben benieuwd en de leerlingen hopelijk ook.
 


Zoveel redenen om gelukkig te zijn

In het boek 'je ware thuis'van schrijver Thich Nhat Than vol inspirerende teksten, stuitte ik op nummer 358: 
"Zoveel redenen om gelukkig te zijn"

Omgangskunde
Ik ben omgangskunde docent op het VSO, deze jongeren voelen zich vaak de mindere en niet altijd even gelukkig. Ik maak zelf de Omgangskunde lessen over diverse maatschappelijke onderwerpen, maar GELUK is er ook ééntje die ik altijd onder de aandacht breng.

Een rugzak vol geluk
Wat heb jij allemaal wel?
Wat kan jij allemaal wel?
Wie houdt er allemaal van jou?
Wat is jouw positiefste gedachte van vandaag?

In gesprekken en werkbladen zie en lees ik soms het verdriet van de jongeren en wat een geluk dat ik hier als omgangskunde docent mag zijn op deze school en in alle klassen.
Dat juist IK deze lessen mag verzorgen om deze jongeren naar een hoger sociaal plan te tillen.
En wat je uitstraalt krijg je terug, dus ik probeer er altijd voor te zorgen dat de jongeren met een glimlach het klaslokaal verlaten en met een rugzak vol geluk de maatschappij in gaan. . . .
En over 10 jaar hoop ik dat ik de jongeren tegen kom en en die dan tegen mij zeggen: 'Nog bedankt hé voor die wijze leuke levenslessen bij de lessen Omgangskunde.
Tja en dan   . . . ben ik nog gelukkiger dan nu ;-)

Liefs Esther