Sturend en volgend onderwijs
Vanaf schooljaar 2019-2020 en de drie daaropvolgende schooljaren zal onze vestiging de organisatie met betrekking tot leeftijd, leerniveau en passend aanbod opnieuw op werkbaarheid en uitvoerbaarheid bezien.
De koers die wordt ingezet is het maken van een verdeling in onderbouw, bovenbouw met dakpanklassen (sturend onderwijs) en een combinatie van groepen waar leerlingen trajecten op maat krijgen aangeboden (volgend onderwijs). De deelafdelingen zullen gegroepeerd worden in gedeelten van het gebouw. De voordelen van deze richting spitsen zich toe op:
- per leerjaar meer samenhang
- eenvoudigere switches tussen onderwijstrajecten
- efficiëntere samenwerking tussen medewerkers
- aansturing vanuit het managementteam wordt gelijkmatiger verdeeld
- voorkomen dat de aantallen per klas teveel uit elkaar lopen
We realiseren ons dat het een verandering is die tijd kost en daarom zal er samen met de medewerkers stap voor stap toegewerkt worden naar deze organisatie in de komende vier jaar.
In deze schoolplanperiode hebben wij ten aanzien van het onderwijsaanbod de volgende ambities:
- Onze school wil een toekomstgericht aanbod realiseren door aansluiting te blijven houden met het regulier voortgezet onderwijs om leerlingen in het uitstroomprofiel vervolgonderwijs voor te bereiden op diplomering. Daarnaast is het verder ontwikkelen van goede stageplaatsen en/of dagbesteding met externe partners een speerpunt. Hiervoor wordt intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband.
- Het aanbod dat gericht is op het leren van leer strategieën zal gevonden worden in de methode “Leren leren”. De methode is aangeschaft en zal een verdere implementatie en borging moeten krijgen in de komende schoolplanperiode.
De VSO uitstroomprofielen
Er zijn binnen De Spinaker drie verschillende uitstroomprofielen, hier wordt het leertraject op afgestemd.
Uitstroom Vervolgonderwijs (afdeling sturend):
Het vervolgonderwijs geeft jongeren de kans om een diplomagericht onderwijstraject te volgen op vmbo-tl niveau. Ook is er een symbiosetraject met het Van der Meij College om leerlingen door te laten stromen naar vmbo kb om een diploma te kunnen halen.
Verder zien we de vraag naar onderwijs op havoniveau in het veld (ouders, leerlingen, gemeenten, samenwerkingsverband) groeien. Voor deze groep is er per 2018-2019 een samenwerkingstraject afgesproken met de reguliere vo school Willem Blaeu om leerlingen na het eerste jaar, zo mogelijk, door te kunnen laten stromen naar het regulier onderwijs. Deze brugklasleerlingen worden op De Spinaker geplaatst in een tl/havo groep.
Op grond van de ontwikkelingen heeft de school besloten om ook in het 2e leerjaar leerlingen te begeleiden op havoniveau. Aan het eind van het 2e leerjaar wordt besloten of zij doorstromen naar het havo op het Willem Blaeu, of dat zij voor vmbo tl op De Spinaker blijven.
De mogelijkheden met het uitstroomprofiel vervolgonderwijs zijn:
- behalen van deelcertificaten door middel van staatsexamens;
- het behalen van een volledig diploma d.m.v. staatsexamens;
- toeleiding naar mbo niveau 1, 2, 3 of 4.
- terugkeer naar het voortgezet onderwijs
Uitstroom Arbeid (beide afdelingen):
In de arbeidstoeleidende klassen worden jongeren toegeleid naar werk door middel van stages en bijbehorende theorievakken om zich zo te ontwikkelen naar de mogelijkheid om op de arbeidsmarkt een baan te genereren. Leerlingen kunnen in de bovenbouw, leerjaar 3-4 doorstromen naar De Spinaker in Heerhugowaard.
Binnen dit uitstroomprofiel onderscheiden we:
- arbeid in een regulier bedrijf, in combinatie met landelijk erkend(e) certificaat/certificaten;
- arbeid in een regulier bedrijf, zonder certificaten;
- (beschermde) arbeid in een sociale werkvoorziening.
Uitstroom Dagbesteding:
Het uitstroomprofiel dagbesteding is gericht op uitstroom (arbeidsmatige) dagbesteding, waarbij de mate van zelfredzaamheid en individuele mogelijkheden bepalend zijn. Leerlingen kunnen zich tijdens hun schoolgang ontwikkelen waardoor het uitstroomprofiel tussentijds kan veranderen en ze doorstromen naar Arbeid.
Er wordt een onderscheid gemaakt in:
- dagbesteding in bedrijfsmatige setting met ondersteuning;
- dagbesteding met nadruk op zelfstandigheidsondersteuning;
- dagbesteding voor op laag niveau functionerende jongeren met nadruk op veiligheid en individuele belevingswereld.
Volgend Onderwijs
De jongeren binnen deze afdeling hebben behoefte aan extra ondersteuning, veel structuur, duidelijkheid en veiligheid. In feite is het ‘passend onderwijs’ op een zo individueel mogelijke wijze.
Onderbouw
Jongeren die het niveau van een praktisch georiënteerde leerweg kunnen volgen; vmbo bbl (basis beroepsgerichte leerweg) of vmbo kbl (kader beroepsgerichte leerweg). Met uitzondering een vmbo tl (theoretische leerweg) leerling.
De leerlingen krijgen een onderwijsprogramma op maat, gerelateerd aan hun interesses en ontwikkelingsmogelijkheden, waarbij de nadruk ligt op de kernvakken Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde.
De jongeren zijn in staat om in enige mate sociale contacten te leggen en zij kunnen functioneren in een groep.
Soms stromen leerlingen door naar een andere afdeling van VSO Alkmaar.
Stage bovenbouw
Leerlingen lopen één of meerdere dagen stage en gaan de andere dagen naar school.De mentor van de leerling is tevens zijn/haar stagebegeleider.
Leerlingen stromen uit naar het MBO, arbeidsmatige dagbesteding of arbeid in de vrije markt.
Doorstromen en uitstromen
Vanuit elke klas is tussentijdse doorstroom of uitstroom mogelijk naar:
- een andere klas en/of afdeling van het VSO Alkmaar
- een andere locatie van De Spinaker zoals het Dijk en Waard College in Heerhugowaard
- regulier onderwijs
- Horizon Antonius JeugdzorgPlus of anderszins besloten of gesloten setting