Omgangskunde

Het vak omgangskunde…………………. wat is dat? En wat train ik dan met en bij de jongeren?

Met het vak omgangskunde train ik wekelijks allerlei sociale vaardigheden en geef ik oefeningen plus handvatten mee die onze jongeren in het dagelijks leven kunnen tegenkomen en in kunnen zetten. Er komen veel maatschappelijke situaties aan bod, zoals pesten, groepsdruk, respect, normen en waarden, kwaliteiten etc. De jongeren komen allemaal in situaties waarin allerlei vaardigheden gevraagd worden die ze uiteindelijk zelfstandig moeten kunnen uitvoeren. Om de jongeren hier zo goed mogelijk bij te helpen, te coachen en te trainen, oefen ik dit wekelijks 1,5 uur systematisch met hun. Daarnaast is bewustwording een belangrijk onderdeel, dit komt in elke Omgangskunde les terug en loopt als een rode draad door alle omgangskunde lessen. Als de jongeren weten hoe zij moeten handelen in bepaalde situaties, zullen zij groeien en daardoor ook meer zelfvertrouwen kweken, dit toets ik onder andere door presentaties, maak opdrachten, mondeling, pitch en doe opdrachten (thuis en op school).

Door herhalen en de continuïteit, hoop ik dat de jongeren de geleerde vaardigheden in en buiten school zelf zullen gaan toepassen. In de lessen zijn er terugkerende onderwerpen als de filosofisch start en Dilemma lessen op zichzelf staande opdrachten waardoor de creatieve vaardigheden worden getraind. Deze stellen de jongeren in staat om flexibel om te gaan met veranderende omstandigheden; problemen oplossen, kansen zien en benutten.

De maatschappij heeft behoefte aan jongeren die adequaat met deze veranderingen om kunnen gaan waardoor ik met de omgangskunde lessen, naast de andere verplichte vakken als taal en rekenen, hier o.a. aandacht aan besteed.