Uitstroom Vervolgonderwijs (VO)

VMBO-TL traject

Dit traject is diplomagericht. De leerling kan met behulp van het staatsexamen een vmbo-tl diploma halen, of certificaten vmbo-tl. In principe is de leerstof ingedeeld in vier leerjaren, twee jaar onderbouw en twee jaar bovenbouw, met eventueel een jaar uitloop na het examenjaar. Het examen wordt dan in twee jaar gedaan, in combinatie met stage. De volgende vakken worden aangeboden: Nederlands, wiskunde, rekenen, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, economie, maatschappijleer algemeen deel, maatschappijkunde en profielwerkstuk. Dit zijn de profielen zorg en welzijn, economie en landbouw. Daarnaast worden gymnastiek, beeldende vorming/CKV, koken en sociale vaardigheden aangeboden. In het uitloopjaar, het vijfde jaar, kan er stage gelopen worden naast het toewerken naar deelcertificaten of een diploma vmbo-tl. De vestiging VSO Alkmaar werkt samen met het Willem Blaeu. Leerlingen kunnen brugklas havo volgen bij De Spinaker en zo mogelijk doorstromen naar het 2e leerjaar van de trajectplusklas van het Willem Blaeu.

Overgangsnormen
- maximaal 2x een 5 met minimaal 1x een 7 of hoger ter compensatie bij de eindcijfers

- maximaal 1x een 4 met minimaal 1x een 7 of hoger ter compensatie bij de eindcijfers

Eindcijfer
het gemiddelde van rapport 1, rapport 2 en rapport 3. Het eindcijfer wordt afgerond op een heel getal

Wanneer een leerling niet voldoet aan de overgangsnormen zal de leerling besproken worden tijdens de docentenvergadering van rapport I en II

VMBO-BK traject

In de onderbouw (leerjaar 1 en 2) wordt gewerkt aan de vakken Nederlands, wiskunde, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en economie. Daarnaast worden gymnastiek, techniek, koken en sociale vaardigheden aangeboden. Er kan gestart worden met stagetraining. In de stagetraining worden competenties geoefend die nodig zijn in een stagebedrijf. Er kan gestart worden met een stage. De vestiging VSO Alkmaar werkt samen met het Van der Meij College (regulier bovenbouw vmbo-bb/bk). In het derde leerjaar kunnen leerlingen van de vestiging de praktijkvakken volgen op het Van der Meij College. De theorievakken worden gevolgd op De Spinaker. Het perspectief kan zijn dat de betreffende leerling een vmbo-bb/bk diploma haalt in het vierde leerjaar op het Van der Meij College.

In het derde leerjaar bieden wij een stagegroep aan op de vestiging in Alkmaar. De leerlingen gaan drie dagen per week naar school. We bieden onder andere de vakken Nederlands, Engels, wiskunde, rekenen.Ook het vierde leerjaar is een stagegroep. Deze groep wordt aangeboden op de vestiging Dijk en Waard College in Heerhugowaard. De vakken Nederlands, wiskunde en Engels worden aangeboden. Er kan gestart worden met de Entree-opleiding, niveau 1 mbo. Het geheel wordt getoetst met JIJ!-toetsen ter ondersteuning van een mogelijke doorstroom naar het mbo, niveau 1 of 2.

Terug naar pagina: inrichting van het onderwijs