Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP)
Wanneer een leerling bij ons op school onderwijs gaat volgen, wordt er door de commissie van begeleiding (CvB) een (voorlopig) uitstroomprofiel bepaald om vanuit dit profiel een eerste OPP te schrijven. Een OPP is een ontwikkelingsplan dat voor elke leerling individueel wordt opgesteld. Dit plan dient als uitgangspunt voor de begeleiding en het leertraject van de leerling op onze school. In het OPP staat welke vakken voor de leerling belangrijk zijn, op welk niveau hij/zij moet kunnen werken en welke punt(en) van gedrag aandacht behoeven. Iedere leerling heeft dus zijn/haar eigen aandachtspunten. De leerlingen worden minimaal eenmaal per jaar zowel pedagogisch als didactisch gescreend. Dit gebeurt met behulp van de SCOL, VPI en de JIJ! toetsen. Het OPP moet ondertekend worden door de ouder(s)/verzorger(s), de leerling (12 jaar en ouder) en de mentor. Ouders krijgen een uitnodiging van de docent om het OPP te bespreken.
De ondersteuningsstructuur binnen de school
Rondom de begeleiding van de leerlingen op school is een ondersteuningsstructuur opgebouwd. In eerste instantie is de mentor de aan te spreken persoon voor leerlingen in zijn of haar groep. De mentor wordt ondersteund door de ondersteuningscoördinator. Daarnaast is er een commissie van begeleiding (CvB) die de leerlingen volgt en waar nodig aanvullend advies uitbrengt. Met behulp van een pedagogisch- en didactisch leerlingvolgsysteem wordt het functioneren en presteren van de leerlingen systematisch beschreven.